Sebagaimana yang telah kita ketahui ibadah itu bukanlah sesempit apa yang difahami oleh sebahagian
dari kalangan manusia yang tidak dapat memahami kesempurnaan Islam itu sendiri
di mana pada anggapan mereka Islam itu hanya suatu perbicaraan pasal akhirat
(mati) dan melakukan beberapa jenis ibadah persendirian tidak lebih dari itu.
Begitu juga bila disebut ibadah apa yang tergambar hanyalah masjid, tikar
sembahyang, puasa, surau, tahlil, membaca al-Quran, doa, zikir dan sebagainya yaitu
kefahaman sempit disekitar ibadah-ibadah khusus dan ritual sahaja tidak lebih
dari itu. Kefahaman seperti ini adalah akibat dari serangan fahaman sekular
yang telah berakar umbi ke dalam jiwa sebahagian dari kalangan orang-orang
Islam.
Islam adalah suatu cara hidup
yang lengkap dan sempurna, yang merangkumi semua bidang kehidupan dunia dan
akhirat, di mana dunia merupakan tanaman atau ladang yang hasil serta
keuntungannya akan dituai dan dinikmati pada hari akhirat kelak.
Ibadah dalam Islam meliputi
semua urusan kehidupan yang mempunyai paduan yang erat dalam semua lapangan
hidup dunia dan akhirat, tidak ada pemisahan antara kerja-kerja mencari
kehidupan di muka bumi ini dan hubungannya dengan balasan akhirat. Islam
mengajarkan kepada kita setiap apa juga amalan yang dilakukan oleh manusia ada
nilai dan balasan sama ada pahala atau siksa. Inilah keindahan Islam yang
disebut sebagai ad-Din yang lengkap sebagai suatu sistem hidup yang
boleh memberi kesejahteraan hidup penganutnya di dunia dan di akhirat.
Dengan kata lain setiap amalan
atau pekerjaan yang membawa manfaat kepada individu dan masyarakat selama ia
tidak bercanggah dengan syarak jika sekiranya ia memenuhi syarat-syaratnya,
seperti dikerjakan dengan ikhlas kerana Allah semata-mata bukan kerana mencari
kepentingan dan mencari nama serta ada niat mengharapkan balasan dari manusia
atau ingin mendapat pujian dan sanjungan dari manusia, maka amalan-amalan yang
demikian akan mejadi ibadah yang diberi pahala di sisi Allah SWT di akhirat
kelak, insya Allah.
Berdasarkan kepada konsep
ibadah tersebut maka setiap perbuatan pertolongan baik kepada orang lain
seperti membantu orang sakit, tolong meringankan beban dan kesukaran hidup
orang lain, memenuhi keperluannya, menolong orang yang teraniaya, mengajar dan
membimbing orang yang jahil adalah ibadah.
Termasuk juga dalam makna
ibadah ialah setiap perbuatan, perkataan manusia zahir dan batin yang disukai
dan diridai oleh Allah swt. Bercakap benar, taat kepada ibu bapa, amanah,
menepati janji, berakata benar, memenuhi hajat keperluan orang lain adalah
iabadah.
Menuntut ilmu, menyuruh
perkara kebaikan dan mencegah segala kejahatan, berjihad, memberi pertolongan
kepada sesama manusia, dan kepada binatang, berdoa, puasa, sembahyang, membaca
al-Quran semuanya itu juga adalah sebahagian dari ibadah.
Begitu juga termasuk dalam
pengertian ibadah cinta kepada Allah dan Rasul-Nya, melaksanakan hukum-hukum
Allah, sabar menerima ujian, bersyukur menerima nikmat, ridha terhadap qadha
dan qadar-Nya dan banyak lagi kegiatan dan tindakan manusia yang termasuk dalam
bidang ibadah.
Kesimpulannya ruang lingkup
ibadah dalam Islam adalah terlalu luas yang merangkumi semua jenis amalan dan
syiar Islam dari perkara yang sekecil-kecilnya seperti cara makan (rizki) apabila
semuanya itu dikerjakan dengan sebaik-baiknya dengan menurut adab dan peraturan
serta memenuhi syarat-syaratnya.
Hubungan Ibadah dangan Iman dan Amal
Iman bukanlah sekedar suatu
keyakinan dan pembenaran dalam hati terhadap apa yang dibawa oleh Nabi Muhammad
SAW. tetapi iman yang hakiki dan sebenar-benarnya ialah merangkumi pembenaran
dan keyakinan di dalam hati, pengucapan di lidah serta melaksanakan amalan
dengan anggota badan yaitu melakukan amalan shaleh, maka dengan ini dapatlah
difahami iman itu bukanlah sekadar ucapan lidah dan keyakinan dalam hati sahaja
tetapi amalan merupakan sebagai bukti kesempurnaan, keteguhan dan kemantapan
iman seseorang.
Imam al-Ghazali menjelaskan
dalam hubungan ini, beliau mengatakan bahwa iman itu ialah aqidah, perkataan
dan perbuatan. Dengan makna aqidah itu sebagai membenarkan dan mepercayai
dengan hati kepada segala yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. (perkara yang
mudah (dharuri) dari agama). Perkataan adalah sebagai ikrar dan pengakuan
dengan lisan dan perbuatan adalah sebagai beramal melaksanakan segala perintah
Allah dengan anggota (badan yang lahir).
Hadis Rasulullah SAW.
menguatkan adanya hubungan yang sangat erat di antara iman dan amal. dengan
sabdanya yang bermaksud sebagai berikut:
“Iman itu lebih dari enam puluh cabang; yang
paling tingginya La-Ilaaha-Illallaah dan dan yang paling rendahnya membuang
sampah dari tengah jalan”. (H.R. Bukhari).
Hadis ini menyatakan dengan
jelas perbuatan membuang sampah sebagai sebahagian dari iman. Ini bermakna iman
itu jelas bukan sekadar keyakinan dan kepercayaan dalam hati tetapi ia juga
merangkumi amal atau perbuatan manusia.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar